Een kleine toelichting, wat het in orde maken van een klok inhoudt.
Als eerste wordt het uurwerk uit de kast genomen, helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd.
Daarna wordt gecontroleerd of de tappen van de assen zijn
ingelopen.
Wanneer dit zo is wordt dat hersteld door het polijsten van de tap of het inboren van een nieuwe tap, in-
dien deze te dun is na het polijsten.
Daarna wordt het uurwerk weer gedeeltelijk in elkaar gezet om te beoordelen van welke raderen de lagers te
ver zijn ingelopen, waar er dus slijtage zit. Slijtage is de speling van de as-tappen van de raderen in de platines.
Dit zijn de messing platen, waar tussen de raderen draaien. Door dit jarenlang draaien, vaak met verdroogde
olie, ligt het voor de hand dat deze lagers aan veel slijtage onderhevig
zijn.
Als dat bekend is worden de tapgaten in de platines opgeboord, zodat er bronzen bouchons (bussen, lagers)
ingeperst kunnen worden. (het zogenaamde verbussen). Het gat in de bouchon is kleiner dan de as-tap van het
te verbussen rad. Door middel van een conische ruimer wordt de bronzen bouchon opgeruimd, zodat de tap
er netjes in past. Vervolgens worden alle raderen die voorzien zijn van nieuwe bouchons afzonderlijk gecon-
troleerd of er geen klemming aanwezig is.
Daarna wordt het uurwerk in elkaar gezet, het gang- en slagwerk afgesteld en de tappen voorzien van een
kleine hoeveelheid olie.
Als laatste wordt het uurwerk weer in de kast geplaatst, waarna het gelijk lopen gecontroleerd wordt en het
juist functioneren van het slagwerk.
Na deze controle, gaat de klok weer naar de klant, die weer jarenlang van een goede tijdsaanduiding verzekerd
kan zijn.
Uiteraard geldt er op het gerepareerde uurwerk een garantietermijn van 1 jaar. Van veeruurwerken, uurwerken
die door middel van een sleutel worden opgedraaid, vallen de veren buiten de garantie.
Van de veren wordt tijdens de reparatie wel gecontroleerd of van de veer de veerhaak,
meestal een gat, niet is ingescheurd, een ingescheurde veer leidt
uiteindelijk altijd tot uitscheuren.
Als dat het geval is wordt de veer ongeveer 15mm. ingekort en voorzien
van een nieuw gat.